W nowej wersji programu dotacyjnego Czyste Powietrze 2023 podniesiono progi procentowe finansowania oraz progi dochodowe dla beneficjentów.

Już od 3 stycznia 2023 roku można uczestniczyć w nowych zasadach dotacyjnych programu „Czyste Powietrze”. Do ważnych zmian należą podniesienie nawet dwukrotnie dotacji dla osób najuboższych oraz nawet 100% zwrot poniesionych kosztów. Ważną zmianą jest mocny nacisk na priorytetyzowanie termoizolacji i poprawy efektywności energetycznej przed jaką kolwiek wymianą źródła ogrzewania.

Poniżej porównanie starych i nowych zasad czyste powietrze 2023 przygotowane przez PAS.

czyste powietrze 2023

Jak zaznacza PAS:

Beneficjent który jest uprawniony do podstawowego poziomu dofinansowania do tej pory mógł otrzymać maksymalnie do 30 tys. zł dofinansowania. Po 3-cim stycznia 2023. może ubiegać się już o 66 tys. zł.
czyste powietrze siedlce

Dla najuboższych Program – Czyste Powietrze w 2023 roku to świetne rozwiązanie gdzie można uzyskać nawet 100% zwrotu poniesionych kosztów – oczywiście wg. Unijnych przepisów nie można brać pod uwagę podatku VAT.

Wspomóc progam mają instytucje bankowe, które pomagają w sprawach niskooprocentownych kredytów i wypełnianiu wniosków. Także pomocnym jest system prefinansowania gdzie 50% dotacji jest zwracana zanim rozpocznie się inwestycja.

Cel programu.

Poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła
i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych z audytem energetycznym.
Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów
uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania, beneficjentów uprawnionych
do podwyższonego poziomu dofinansowania oraz beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu
dofinansowania.

Wskaźnik osiągnięcia celu Programu Czyste Powietrze w 2023 roku.

  • 1) Liczba budynków/lokali mieszkalnych2 o poprawionej efektywności energetycznej 3 030 000 szt.;
  • 2) Liczba wymienionych nieefektywnych źródeł ciepła3 na niskoemisyjne w budynkach/lokalach mieszkalnych 3 000 000 szt.;
  • 3) Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej z zainstalowanych mikroinstalacji fotowoltaicznych: 750 MWe;
  • 4) Ograniczenie zużycia energii końcowej: 38 100 000 MWh/rok;
  • 5) Ograniczenie emisji pyłu o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10): 213 000 Mg/rok;
  • 6) Ograniczenie emisji benzo-α-pirenu: 142 Mg/rok;
  • 7) Zmniejszenie emisji CO2: 14 200 000 Mg/rok.

Budżet oraz uzupełniające źródła finansowania.

1) Dotacje (w tym udzielane w ramach programu Stop Smog, pożyczki dla gmin oraz termomodernizacyjna ulga podatkowa – 83,3 mld zł

2) Kredyty udzielane przez banki: 20 mld zł.

Okres wdrażania.

Program Czyste Powietrze 2023 realizowany będzie w latach 2018–2029, przy czym:
1) zobowiązania podejmowane będą do 31.12.2027 r. (podpisywanie umów z Beneficjentami);
2) środki wydatkowane będą przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki
wodnej (wfośigw) do 30.09.2029 r.

Terminy i sposób składania wniosków.

1) nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym;
2) szczegółowe terminy, sposób składania wniosków i ich rozpatrywania określone są
w regulaminach naboru lub ogłoszeniu o naborze, które są zamieszczone na stronie internetowej
właściwego terytorialnie wfośigw.

Koszty kwalifikowane.

Katalog kosztów kwalifikowanych
Do dofinansowania w ramach Programu Czyste Powietrze 2023 kwalifikowane są koszty: urządzeń, materiałów i usług
umieszczone odpowiednio w Załączniku nr 2 dla Części 1) Programu, Załączniku nr 2a dla Części 2)
Programu i Załączniku nr 2b dla Części 3) Programu. Załączniki nr 2, 2a i 2b zawierają także maksymalne
kwoty dotacji i minimalne wymagania techniczne dla poszczególnych pozycji.

Kwalifikowalność VAT
Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem niekwalifikowanym.
Okres kwalifikowalności kosztów
1) rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego
(data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić nie
wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
Koszty poniesione wcześniej, a także przed datą wskazaną w ogłoszeniu o naborze wniosków
o dofinansowanie, jak i przed oddaniem budynku do użytkowania uznawane są za niekwalifikowane.
2) zakończenie przedsięwzięcia (data wystawienia ostatniej faktury lub równoważnego dokumentu
księgowego lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac) oznacza rzeczowe,

zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie, pozwalające na prawidłową
eksploatację zamontowanych urządzeń. W ramach Programu finansowane są również
przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w formie dotacji, pod
warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku
o dofinansowanie w formie dotacji oraz nie wcześniej niż przed datą wskazaną w ogłoszeniu
o naborze wniosków o dofinansowanie w formie dotacji, z zastrzeżeniem zdania następnego.
Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku
o dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego oraz w formie
dotacji z prefinansowaniem.


3) okres realizacji przedsięwzięcia wynosi:

  • dla dotacji w ramach Części 1) i Części 2) Programu Czyste Powietrze 2023 : do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku
    o dofinansowanie
  • dla dotacji w ramach Części 3) Programu: do 36 miesięcy od daty złożenia wniosku
    o dofinansowanie
  • dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku
    o dofinansowanie8
  • dla dotacji z prefinansowaniem w ramach Części 2) i Części 3): do 18 miesięcy od daty złożenia
    wniosku o dofinansowanie
    z zastrzeżeniem pkt 11.11 Części 1) Programu, pkt 11.12 Części 2) Programu i pkt 11.11 Części 3)
    Programu, lecz nie później, niż do 30.06.2029 r.

Sankcje za naruszenie warunków Programu oraz zastrzeżenie prawne.

1) Za naruszenie warunków Programu przewiduje się następujące sankcje:
a) karne wynikają bezpośrednio z przepisów prawa karnego, w tym przede wszystkim z Kodeksu
karnego, ale również Kodeksu karnego skarbowego, w szczególności art. 297 KK (np. złożenie
podrobionego, przerobionego, poświadczającego nieprawdę albo nierzetelnego dokumentu
albo złożenie nierzetelnego, pisemnego oświadczenia), art. 286 KK (oszustwo), art. 270a
(posługiwanie się podrobioną lub przerobioną fakturą);
b) cywilnoprawne wynikają z zawartej umowy o dofinansowanie z Beneficjentem. Główną sankcją
jest zwrot środków wraz z odsetkami w przypadkach opisanych w umowie o dofinansowanie.
Dodatkową sankcją może być odpowiedzialność odszkodowawcza, o ile Beneficjent przystępując
do Programu (składając wniosek, zawierając lub realizując umowę) spowoduje szkodę po stronie
NFOŚiGW lub WFOŚiGW. Odpowiedzialność zakreślona jest do wysokości szkody.
2) Zastrzeżenie prawne
Wyboru wykonawcy/wykonawców realizującego/realizujących usługi, dostawy lub roboty
budowlane w ramach przedsięwzięcia, podlegającego dofinansowaniu z programu, Beneficjent
dokonuje na własne ryzyko. Wykonawców i wfośigw nie łączy żadna umowa lub zobowiązania
z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umów związanych z realizacją przedsięwzięcia,
zawieranych przez Beneficjentów z wykonawcami.

źródło: https://czystepowietrze.gov.pl/wp-content/uploads/2022/12/Program-priorytetowy-Czyste-Powietrze-3.01.2023-oznakowane.pdf

Podsumowując…

Program ” czyste powietrze 2023 ” jest teraz w najlepszym momencie rozwoju, ponieważ został dostosowany do realiów rynku. Do tej pory takich dotacji nie było.

Zapraszam do kontaktu w sprawie wyjaśnienia i dobrania najlepszej drogi do modernizacji Państwa nieruchomości.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top